ICA är Sveriges största livsmedelsbutik och en av de största enskilda reklamköparna i Sverige. Sedan 2001 har de sänt en känd reklam-såpa med över 800 avsnitt.
Jag har arbetat med flera kampanjer för de Svenska och Norska marknaden. Mitt fokus har alltid varit den digitala vinkeln, men när idéerna skapades så var vi involverad hela teamet, oavsett medieval.
Bilden ovan visar ett uttag vi kom på för att uppmärksamma ICA:s alla appar de tillhandahåller för sina kunder. En annons vi belönades med både Guld och Silver i Guldägget och Svenska Designpriset.
Nedan visas ett urval av andra ICA-jobb som jag varit en del av.
Hur får vi ICA att uppfattas mer att de tar folkhälsan på allvar?
Enkelt!
Vi skapade en stegräknar-app som mäter din aktivitet i steg och distans och kopplade samman tjänsten med ICA:s lojalitetsprogram: ICA-kortet.
Låt oss ge tillbaka en ”morot” till dig som rör dig. För varje kilometer du går eller springer får du 1% rabatt på ICA:s hälsosamma sortiment Gott Liv. Rabatten laddas direkt på ditt kundkort direkt efter din promenad eller löptur. Så varför inte jogga till butiken?
”När släpps DVD-boxen med alla avsnitt?”
Frågade flera av ICA:s trogna tittare.
Med den frågeställningen insåg vi att vi borde skapa världens första play-tjänst som endast sänder reklam och inget innehåll.
En mobil/tablet-app som samlar alla avsnitten av ICA-såpan och skickar ut ett pushmeddelande varje gång en ny film släpps
Snabbt blev appen en succé och över 100 000 laddade hem appen. Och vips hade vi vår egen kanal för reklam, utan att vi behöver betala för sändningstiden.
Med ett fyrtiotal filmer per år så är ICA:s såpa en stor arbetsgivare för filmstatister. Något som kan kännas som en avlägset uppdrag för den oinsatte skådisdrömmaren.
Vi ville lyfta en möjlighet för vem som helst att bli en statist! Så vi lanserade två reklamfilmer och en insamlingskampanj av nya statister via Facebook.
Kampanjen blev genast en succé och vi fick över 5000 nya ansikten som ville vara med i kommande filmer.
Ett krafttag från ICA med deras största prissänkning någonsin!
Vi ville nå ut till alla att ICA gjorde sin största prissänkning någonsin! Vi gjorde en helt integrerad kampanj i alla medier vi kunde komma på.
I samband med att ICA släpper sitt ekologiska sortiment I LOVE ECO i Norge så skapade vi en ekologisk dans. För att få folk att på ett roligare sätt sprida det ekologiska budskapet.
Kampanjen blev genast en succé! och över 650 000 Norrmän skapade sin egna digitala dans. Och efter kampanjen var I Love Eco det mest sålda ekologiska varumärket i Norge, alla kategorier.
Vi belönades rikligt och fick bland annat ett Cannes Lejon och en Webby Award för kampanjen. Men vi fick också ”Danserosen” i Norge!